AI som stöd i byggbranschen
I Byggindustrin 2025/2 redovisas erfarenheter och tankar kring AI i byggbranschen. Först ut berättar en utvecklare av AI-Bob att ”under alla mina år i byggprojekt har jag aldrig varit med om ett projekt som färdigställdes helt utan anmärkningar.” Utvecklaren av AI-Bob har under de senaste sju åren granskat mängder av projekt i både design- och byggskedet. En stor del av byggfelen görs redan på ritningarna och kan korrigeras genom att AI-Bob jämför arkitektens CAD-ritningar med byggregler och praxis. I andra branscher är det standard med automatiserad testning av kod, ”men i byggbranschen förväntas några få individer hantera tusentals byggregler, normer och kundkrav – utan några digitala hjälpmedel.”
I samma nummer av Byggindustrin skrivs att Skanska har utvecklat ett eget AI-verktyg, Skanska Sidekick. Verktyget är baserat på Chat GPT och målet är att personalen ska kunna arbeta mer effektivt och fatta bättre beslut. Sidekick kan användas för att analysera stora mängder information. AI kan strukturera upp data och hjälpa till med det rent praktiskt. Sidekick möjliggör för användare att ladda upp flera dokument samtidigt och ställa frågor baserat på informationen i dessa dokument. Verktyget kan till exempel generera innehåll, sammanfatta information, analysera data och skapa Excel-formler.
I en annan artikel i samma tidning framgår att Peab har byggt egna lösningar som utgår från GPT och Copilot. Ett exempel är en översättningsmodell mellan svenska, engelska och finska. Ett annat exempel är en lösning för erfarenhetsåterföring, där företaget centraliserar information från byggprojekt och använder AI för att sammanställa och extrahera specifika lärdomar. Ett tredje exempel ger jurister och andra hjälp att hitta svar på frågor om EU´s miljökrav.